Blumentál alebo ako sa stavia zastávka NEviedenského typu

Autor: Júlia Poláková | 5.11.2014 o 21:15 | (upravené 6.11.2014 o 9:27) Karma článku: 11,32 | Prečítané:  11224x

Tak sa to opäť podarilo - investovať v Bratislave takmer 150-tisíc eur do niečoho, čo mesto až tak veľmi nepotrebuje, a prehliadať pritom každodenné dopravné problémy, z ktorých by však tretia strana nemala zas až taký profit...

Po takmer dvoch mesiacoch existencie sa historicky prvá zastávka "viedenského typu" v Bratislave (tak pompézne ju nazvali), potýka s vážnejším problémom - cestujúci ani vodiči si vraj nevedia zvyknúť na to, kto má prednosť, a tak často dochádza ku kolíznym situáciám. Pre tento problém musela mimoriadne zasadnúť aj Komisia mesta pre verejnú dopravu. Áno, situácia je skutočne mimoriadna. Podľa mňa sa však dala NEmimoriadne očakávať...

 

Nedať prednosť nie je u nás novinkou

Situácie, keď takmer dochádzalo ku kolíziám električiek s ľuďmi, nie sú žiadnou novinkou a ani zďaleka sa netýkajú iba zastávky Blumentál. Po príklad pritom nemusíme ísť až tak ďaleko - na dennom poriadku to bolo napríklad na zastávke električiek nad neďalekým úradom práce v smere do Rače.

Raz som tam dokonca videla vystúpiť  z dverí  po približne 30-sekundovom varovnom zvonení dosť nasrdeného  šoféra. Prišiel k vodičke v aute, čo takmer vletelo medzi vystupujúcich ľudí napriek tomu, že zákon jasne prikazuje čakať, kým električka neodíde. Nasrdený šofér si to s ňou nevyriešil ručne stručne, ako to spočiatku vyzeralo; našťastie ostal len pri "teplých slovách". Podobným príkladom bola aj zastávka Šafárikovo námestie, a dalo by sa pokračovať.

Výhody, ktoré pohlcujú nevýhody

Aj preto je hodné zamyslenia, že sa Hlavné mesto Bratislava rozhodlo postaviť zastávku Blumentál. Po jej slávnostnom otvorení dňa 27. augusta na čele s pánom primátorom Ftáčnikom vyzdvihovalo mesto pozitíva ako to, že sa integrovali nástupištia električiek a autobusov či fakt, že zastávka má dĺžku 65 metrov. Pán primátor Ftáčnik pritom podčiarkol, že bude  cestujúcim  uľahčovať prestup.

Prax sa však ubrala troška iným smerom a používanie zastávky sa zmenilo skôr na čiernu moru účastníkov cestnej premávky, čo si všimol aj denník SME. Preto stále nerozumiem, v čom pre cestujúcich spočíva prínos týkajúci sa samotnej dĺžky zastávky, pokiaľ nemôžu bezpečne vystúpiť z  dopravného prostriedku? Šesťdesiatpäť metrov síce znie nádherne, no dúfam, že zdravie a pohoda pri cestovaní je u ľudí ešte stále na vyššej priečke, ako pekne znejúce čísla. 

Ďalej som nepochopila, v čom spočíva pozitívum samotnej integrácie autobusov a električiek, pokiaľ som napríklad ja osobne zvykla cestovať linkou číslo 94 zo zastávky Vazovova do Petržalky, a teda električku som na prestup vôbec nepotrebovala. Zastávka sa mi takto vzdialila, a navyše musím prechádzať okolo opustených, pritom pomerne nových nástupíšť na Vazovovej ulici, ktoré zrejme tiež niečo stáli...

Opustené zastávky, ktoré zamrzia

Aký malo zmysel vybudovanie zastávky Blumentál, keď len niekoľko rokov pred ňou postavili NOVÉ zastávky MHD na Vazovovej ulici (4 kusy) a Radlinského ulici (2 kusy), keď ich teraz švihnutím čarovného prútika jednoducho zrušili.

Ja napríklad v týchto opustených nástupištiach vidím: 1. premárnený  kus ľudskej práce2.  zmätenosť ľudí, ktorí z nich zvykli cestovať, a teraz už nemôžu; 3. do vetra  vyhodené peniaze aj nás, Bratislavčanov, ktoré mohli napríklad slúžiť na opravu niektorých katastroficky vyzerajúcich ciest; 4. nesystémové kroky mesta pri riešení dopravy; 5. daň za predvolebnú reklamu v podobe novej, hoci "nefunkčnej" zastávky Blumentál.

 

Prečo Blumentál nie je zastávkou "viedenského typu"?

Tak, a teraz rozuzlenie na záver. Radnica "ušila" na celý problém opäť iba záplatu. Na úseku integrovanej zastávky chce po neúspechu úplne zamedziť vjazd autám. Čo to bude v praxi znamenať?

Doprava z už teraz zaťaženého úseku - spojnice medzi centrom mesta a Račianskou ulicou - sa stane pre autá totálne nepoužiteľný a ich trasu odklonia na Mýtnu a Vazovovu ulicu, ktoré sú v čase dopravných špičiek už teraz vyťažené na maximum. Je teda síce pekné, že všetky zastávky sú na jednom mieste, ale za akú cenu?

Každopádne, z pohľadu Bratislavčanky je pomerne ťažké pozerať sa na pokračujúce nesystémové kroky mesta, ktoré neriešia podstatu zhoršujúcej sa, prípadne stagnujúcej dopravnej situácie v Bratislave. Ak aj niektorým cestujúcim zjednotenie autobusov a električiek prospelo, ide len o zanedbateľný fakt v porovnaní s negatívami, ktoré teraz budú musieť znášať vodiči áut a, koniec-koncov, napríklad aj cestujúci autobusov stojacich v ešte väčších zápchach. 

Navyše iné, dosiaľ nedokončené, prípadne ani nezačaté dopravné projekty v rámci Bratislavy (oprava niektorých električkových tratí, komplexné prepojenie a bezpečnosť cyklotrás v meste atď.) sa opäť dostávajú na druhú koľaj a "údajne" na ne nie sú peniaze. Je to pochopiteľne, keď takpovediac odplávali ide. Nuž, blížia sa voľby, popri kope nedotiahnutých projektov treba jeden aj dokončiť. Nezáleží až tak na tom, ako kvalitne. Hlavne, že bude fotografia.

A na záver zopár mojich argumentov, prečo zastávka Blumentál NIE JE zastávka "viedenského typu" :

  • vo Viedni patrí doprava ľuďom a je zväčša prepracovaná spôsobom, aby nik z cestujúcich resp. vodičov nebol ohrozený nepremyslenosťou projektov v rámci infraštruktúry,
  • cez zastávky viedenského typu zvyčajne jazdia aj autá (táto časť mi prišla pomerne vtipná),
  • keď sa vo Viedni pred voľbami  chce  ktosi prezentovať svojimi "počinmi", zrejme tým nespraví  viac škody ako úžitku (projekt Mariahilferstrasse je možno zriedkavou výnimkou), pretože vie, že tam sa podobné faux pas "kruto" trestá odsúdením zo strany verejnosti
  • sme stále len v Bratislave, teda nie vo Viedni, a ak už sa chceme tomuto veľkomestu približovať, mali by to byť projekty, ktoré prospejú všetkým účastníkom dopravy, napriek rastúcej celoeurópskej snahe preferovať alternatívne formy dopravy, čo považujem za správne.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?